Η Aπαγωγή από το Σεράι

Η Aπαγωγή από το Σεράι (1782) – W.A. Mozart

Ιστορίες για χριστιανούς, αιχμαλώτους των μουσουλμάνων, ήταν διαδεδομένες σε όλη την Ευρώπη εδώ και αιώνες. Όμως, από τον 18ο αιώνα η τουρκική αυτοκρατορία είχε σταματήσει να είναι απειλή και οι στοχαστές του Διαφωτισμού ακόνιζαν τις κριτικές τους ικανότητες. Σε αυτό το νέο πλαίσιο, ιστορίες σχετικά για Άραβες που επισκέπτονται την Ευρώπη ή Ευρωπαίους που μένουν σε μουσουλμανικά εδάφη ήταν ένας καλός τρόπος παρουσίασης τόσο των τουρκικών όσο και των ευρωπαϊκών τελωνείων με κριτική σκοπιά. Αυτό είναι και ό, τι έκανε ο Μοντεσκιέ στις Περσικές Επιστολές (1721) ή o Cadalso στις Μαροκινές Επιστολές του (1781). Η Απαγωγή από το Σεράι (1782) του Μότσαρτ ανταποκρίνεται στην ίδια ατμόσφαιρα και έχει τον ίδιο προσανατολισμό. Ωστόσο, από μουσικής πλευράς, η πρεμιέρα της Απαγωγής από το Σεράι στο Burgtheater της Βιέννης το 1782 ήταν το αποτέλεσμα της επιθυμίας του αυτοκράτορα Joseph II να ενισχύσει το κύρος του Singspiel, ένα είδος παρόμοιο με την γαλλική opéra – comique αλλά γραμμένο στα γερμανικά, το οποίο ήταν ιδιαίτερα δημοφιλές στις γερμανόφωνες χώρες. Αυτοί οι δύο παράγοντες συνέκλιναν στο να παραχθεί αυτή η ξέγνοιαστη, ανοιχτόμυαλη όπερα την περίοδο του Διαφωτισμού, η οποία αποτέλεσε και ένα από τα πιο αγαπητά έργα του συνθέτη.

Περισσότερα